اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد

اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد «۱»

« اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد 1 » : همیشه زمین و املاک علاوه بر اینکه یک نیاز مهم و اساسی برای افراد یک جامعه به عنوان خانه و مسکن میباشد ، یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاریها برای جوامعی که ارزش پول ملی ذر آن جامعه دستخوش تغییرات است ، بوده است. اما همین سرمایه گذاری مطمئن گاها ممکن است به قدری ریسکی شود که با گرفتار شدن در دام مخاطرات آن ، سرمایه چندین و چندساله خود را از دست بدهیم. دام ها و گرفتاریهایی که با توجه به بالا رفتن قیمت و ارزشمند شدن زمین و ملک ، هر روز بیشتر و بیشتر میشود. من در این مقاله برآن شدم که با توجه تجارب خود به عنوان یک وکیل در مواجه با پرونده های ملکی در یزد  جهت پیشگیری از گرفتاری در دام سودجویان املاک و قبا از اینکه بخاطر عدم آگاهی مالباخته شویم ، به بررسی و شرح اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد نمودم.در ادامه با من همراه باشید.

  1. اولین اشتباه ، عدم دقت در اینکه زمین و ملک مورد نظر خود را از چه شخص یا نهادی میخرید.علاوه بر اینکه باید دقت نمود که زمین را حتما از صاحب آن میخرید که با بررسی اسناد و مدارک زمین و مدارک هویتی طرف مقابل قابل فهم است ، باید دقت نمود که حتی الامکان مالک زمین مورد نظر از نهاد های حقوقی حکومتی و حاکمیتی مثل بنیاد شهید ، کمیته امداد ، بنیاد مستضعفان و ... نباشد زیرا با توجه به اینکه این زمین ها توسط دادگاهای انقلاب مصادره شده است و به این ارگانها واگذار گردیده ، در آینده احتمال طرح دعوی از جانب صاحبان قبلی این ملک وجود خواهد داشت.
  2. دومین اشتباه از اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد ، عدم دقت در اسناد و مدارک زمین هست. در خرید زمین مورد نظر باید سند ملک به دقت مطالعه گردد و از کد رهگیری صادر شده و سایر مشخصات آن ملک استعلام بگیرید و صرفا به برگه کاغذ روبروی خود اکتفا و اعتماد نکنید. لازم به ذکر است که حتی اگر ملکی که خواهان خریداری آن هستید دارای سند سنتی باشد ، حتما بازهم هم استعلامات آن را اخذ کنید. در نظر داشته باشید که قولنامه سند  نیست و صرفا یک قرارداد میباشد که قابلیت استناد دارد و در حقیقت ماهیت قولنامه این است که طرفین قول نامه را جهت گرفتن زمان برای فراهم آوردن شرایط معامله و انجام تشریفات رسمی منعقد و امضا میکنند.معامله املاک باید حتما منجر به صدور کدرهگیری جهت اطمینان آن شود. ضمنا با توجه به اینکه همیشه شرایط انتقال رسمی املاک وجود ندارد، حتما باید به سند ملک دقت کرد که ملک در رهن نبوده و اصطلاحا آزاد باشد.اگر ملک را بصورت قولنامه ای خرید میکنید ، حتما از وجود مادر سند معتبر و سلسله مراتب آن مطمئن شوید. در صورتی که زمینی که خواهان خریداری آن هستید موروثی باشد و به ارث رسیده باشد ، ابتدای امر باید اصل گواهی انحصار ورثه را رویت و از صحت آن اطمینان حاصل نموده و سپس کپی برابر اصل آن را در کنار سایر اسناد ملک ، دریافت نمایید و توجه کنید که مالیات بر ارث نیز پرداخت شده باشد و از همه مهمتر قولنامه باید به امضای همه وراث ذکر شده در گواهی در مقام فروشنده برسد.بسیار مهم است که بدون هیچ ابهام و خجالتی ، هرگونه شک و شبه ای را که دارید را برطرف نمایید.
  3. عدم دقت به استعلامات و کاربری زمین : قبل از خرید زمین باید آدرس و مشخصات ملک را با آدرس و مشخصات درون سند تطابق داد و بصور حضوری اقدام به بازدید ازملک مورد نظر نمود و همچنین اقدام به استعلام امور و کاربری ها و موقعیت زمین اعم از اینکه زمین چه کاربری دارد و همچنین آیا زمین موات یا ملی یا بایر است و با توجه به موقعیت خود ، امکان ساخت و ساز و استفاده از این زمین وجود دارد یا خیر. در صورت ساخت به چه صورت و چه متراژ و چه ارتفاعی میتوان ساخت. آیا زمین در درون طرح تفصیلی و طرح هادی قرار دارد یا خیر.
    با توجه به موقعیت و اسناد ملک ، زمین مورد نظر آیا بدهی و عوارض شهرداری و مالیاتی دارد یا خیر، از طریق اسناد و کدرهگیری استعلام گردد که آیا قبلا معامله ای با موازات معامله شما در ملک مورد نظر انجام شده یا خیر. حتما حتما در هنگام مراجعه حضوری ، درصورت وجود همسایه یا مجاورین ملک ، با آنها صحبت کنید و راجع به گذشته ملک و همچنین اتفاقاتی که اخیرا برای ملک افتاده است ، پرس و جو کنید و از آنها در مورد خرید ملک مشورت بگیرید.
  4. عدم توجه و شناخت کامل نسبت به شخص مشاوره املاک ، از جالترین اشتباهات خطرناک خرید زمین در یزد میباشد. لازم به تکرار این جمله معروف هست که همه جا خوب و بد دارد چه در جامعه حقوقی و وکلا و چه در میان مشاورین املاک . جالب است بدانید که درصد قابل توجهی از پرونده های حقوقی در حوزه املاک در یزد مربوط به بنگاها و مشاورین املاک میباشد. متاسفانه اعتماد بیجا و بیش از حد به آنها میتواند بعضا مشکل آفرین شود. باید مراقب بود که بعضی از همین مشاورین املاک که در کار خود بسیار خبره و آگاه هستند و در ظاهر سمت و طرف خریدار را میگیرند ، خود اهداف شومی در سر داشته باشند. انتخاب یک مشاور املاک خوب ، گام مهم و محکم در زمان خرید زمین در یزد میباشد . لذا هنگام مراجعه به یک مشاور املاک ، ایتدا باید از داشتن مجوز ایشان اطمینان حاصل نمود و حتی الامکان قدیمی کار و خوش سابقه باشد. اصولا این توجهات زمانی بیشتر اهمیت خود را نشان میدهد که بدانیم شرایط معامله زمین و موارد مندرج در قرارداد های املاک ، بیشتر از جانب مشاوران املاک مطرح و درج میگردد.

بقیه مبحث در صفحه   « اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد 2 » بطور کامل توضیح داده شده هست. قبل خرید زمین در هرجای ایران ، حتما هردو مقاله مطالعه گردد.

از اینکه با مبحث « اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد 1» با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم.

 


دفتر وکالت مریم شایق

شما همشهریان عزیز یزدی برای انجام امور حقوقی در یزد اعم از گرفتن وکیل در یزد و استفاده از خدمات وکیل در یزد ، گرفتن مشاوره حقوقی در یزد و همچنین استفاده از خدمات تهیه و تنظیم قرارداد در یزد ، توسط تیم وکالت خانم مریم شایق و همچنین بهره مندی از سایر خدمات تخصصی وکالت اعم از وکالت در دعاوی حقوقی در یزد ، وکالت در دعاوی کیفری در یزد ، وکالت در دعاوی ملک و املاک در یزد ، وکالت در دعاوی خانواده در یزد ، خدمات مشاوره حقوقی در یزد ، بررسی حضوری و آنلاین ( سامانه عدل ایران) و تهیه و تنظیم لایحه ، با ما تماس حاصل فرمایید.

تلفن دفتر :  ۳۶۲۹۲۰۴۳-۰۳۵               همراه : ۰۹۱۲۲۰۲۶۲۰۵

مریم شایق - وکیل رسمی دادگستری یزد

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *