وکالت دعاوی ملکی : مسکن و املاک و زمین یکی از بخش‌های اساسی سرمایه گذاری مردم ایران محسوب می‌شود. مبالغه نیست اگر بگوییم؛ خرید زمین ، مسکن و املاک برای بخش بزرگی از جامعه ما ، یک آرزو و رویایی با ارزش محسوب می‌شود. در صورتی که در اکثر کشورهای پیشرفته ؛ موضوع به این حد دارای حساسیت برای این جوامع  نبوده و نمی‌توان از آن به عنوان یک دغدغه برای مردم این کشورها نام برد.به هر حال ؛ مشکلات اقتصادی و مدیریتی، زمینه ساز حساسیت در بخش زمین و مسکن و املاک شده است. از این رو؛  آگاهی نسبت به نکات حقوقی و موارد قانونی بخش خرید و فروش و معامله املاک دارای اهمیت فوق العاده ای می‌باشد.لازم به ذکر است که پرونده‌های زیادی در خصوص دعاوی ملکی در مراجع قضائی مفتوح و جاری می‌باشد که از ابعاد مختلف قانونی، طرفین دعوی را دچار مشکلات زیادی کرده است. اکثر پرونده‌های مربوط به دعاوی ملکی؛ به دلیل سهل انگاری و سودجویی و عدم توجه به موازین حقوقی  اشخاص به وجود آمده است.بر همین اساس و ضرورت آشنایی با انواع دعاوی ملکی؛ اینجانب اقدام به تهیه مقاله ای جهت معرفی انواع دعاوی ملکی و طبقه بندی این مبحث نموده ام.

توجه داشته باشید که؛ تقسیم بندی دعاوی ملکی بر اساس شاخص‌های مختلفی که در باب دعوی ملکی مورد نظر موثر می‌باشند، انجام می‌شود ولی اساسی ترین تقسیم بندی در این حوزه، انواع دعاوی ملکی را این چنین تشریح می‌سازد:

1-دعاوی ملکی حقوقی

یکی از انواع دعاوی ملکی که حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی محاکم قضایی را تشکیل داده است و نیاز به وکیل کارآزموده و متخصص در امور وکالت دعاوی ملکی را به شدت احساس میکند ؛ دعاوی ملکی حقوقی می‌باشد. برای کلیه دعاوی حقوقی ملکی قانونگذار پیشبینی های لازم داشته است و در همه موارد مربوط به دعاوی ملکی حقوقی؛ قضات با توجه به قانون و سنجش خود از پرونده پیش رو، نسبت به داوری و صدور حکم اقدام می‌نمایند.

وکالت دعاوی ملکی - مریم شایق

اگر بخواهیم مهم ترین موارد دعاوی ملکی حقوقی را برشمریم ، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

در خصوص الزام به فک رهن و سندهای ضمانتی

در خصوص الزام تنظیم سند رسمی‌برای املاک مربوطه

دعاوی مربوط به الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی برای ساختمان‌هایی که دارای واحد‌های مستقل و چند گانه می‌باشند.

دعاوی مربوط به الزام به دریافت پایان کار برای ساختمان‌هایی که اقدامات ساخت و ساز در مورد آنها به طور کامل پایان یافته است و به وسیله کارشناس به تایید رسیده است.

در خصوص ابطال قرارداد برای مواردی که مشکلاتی در مفاد قرارداد منعقد شده موجود می‌باشد.

دریافت و درخواست مطالبه‌‌ی اجرت المثل

موضوع فسخ قراردادهایی که از منظر قانونی دارای نقص هستند.

تعدیل( افزایش یا کاهش) میزان اجاره بها بر اساس عرف جامعه.

دعاوی مربوط به درخواست و مطالبه سرقفلی و در اختیار داشتن حق کسب و پیشه

موضوع تخلیه‌‌ی اماکن تجاری که مشمول مواد قانونی مختص به خود گشته اند،

دعاوی مربوط به تجویز انتقال منافع از شخصی به شخص دیگر.

و سایر دعاوی ملکی حقوقی.

کلیت دعاوی حقوقی مربوط به عدم شناخت قوانین و مقررات و یا سهل انگاری اشخاص صورت می‌پذیرد و بحث ارتکاب جرم مطرح نمی‌باشد.

2- دعاوی ملکی کیفری

ماهیت دعاوی کیفری در رابطه با ارتکاب جرم توسط اشخاص می‌باشد و بحث‌هایی همچون؛ عدم شناخت از قانون و مقررات، سهل انگاری و کم توجهی، اشتباهات سهوی و سایر موارد در این خصوص دخیل نمی‌باشد. به عبارت دیگر  زمانی که اشخاص در زمینه ملک و املاک مرتکب جرمی‌ می‌شوند؛ پرونده‌های کیفری با شکایت مدعی العموم یا شاکیان خصوصی تشکیل میشود. کلیت دعاوی کیفری ملکی به موجب سودجویی و کلاه برداری مجرمان می‌باشد. همین مسائل نیاز به وکیل جهت وکالت دعاوی ملکی که دارای تخصص و باتجربه  باشد را ضروری میکند.

وکالت دعاوی ملکی - مریم شایق

موارد مهمی‌که شامل دسته بندی دعاوی کیفری ملکی می‌شوند عبارتند از:

جرم جعل کردن اسناد ملکی به منظور فریب و کلاه برداری دیگران

ارتکاب جرم کلاه برداری در حوزه خرید و فروش و معاملات املاک و مسکن

خیانت در امانت به عنوان یک دعوی کیفری در حوزه املاک محسوب می‌شود.

فروش غیر قانونی اموال اشخاص به یک یا چند شاخص دیگر

جرم انتقال دادن منافع ملک غیر به اشخاص دیگر یا خود

زد و بند در خصوص خرید و فروش‌ها و معاملات دولتی و ارتکاب فساد در این حوزه

جرم استفاده کردن از سند جعلی در رابطه با معاملات ملکی

تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز از دستگاه‌های ذی ربط

خرید و فروش و معامله معارض

اقدام به خرد کردن املاک و ارتکاب جرم ورود غیر مجاز به ملک سایرین.

مراجع رسیدگی به دعاوی کیفری بر اساس قانون به جرایم مذکور رسیدگی کرده و احکام لازم را صادر می‌نمایند.

3-دعاوی ثبتی ملکی

به طور کلی نمی‌توان دعاوی ثبتی حوزه املاک را از دعاوی حقوقی جدا کرد ،  ولی به دلیل اهمیت و تعداد زیاد دعاوی ثبتی ملکی؛ ما این دعاوی را در دسته بندی جداگانه لحاظ کرده است.ماهیت و کلیت دعاوی ثبتی ملکی مربوط به فعالیت‌های حوزه ثبت اسناد و املاک می‌باشد و تخصص و تجربه  در وکالت دعاوی ملکی در این خصوص نیز مهم هست.

وکالت دعاوی ملکی - مریم شایق

پرونده‌های زیادی در خصوص دعاوی ثبتی ملکی در محاکم قضایی مطرح می‌باشد که اگر بخواهیم به تعدادی از آنها اشاره داشته باشیم، موارد ذیل را می‌توانیم عنوان نماییم :

ابطال شدن سند رسمی‌به دلایل گوناگون

دعوی ثبت در خصوص ابطال شدن اجرائیه‌‌ی ثبتی برای املاک مربوطه

در خصوص ابطال شدن سند مالکیت معارض

در خصوص ابطال ساز و کار و مراحل ثبتی کمسیون‌های گوناگون ثبتی

ابطال شدن نظریه ای که هیات حل اختلاف اداره ثبت و اسناد کشور ارائه کرده است.

افراز ملک

اجرای ثبت

توقیف عملیات اجرایی در مراحل مختلف کار و بسیاری موارد دیگر.

به طور کلی این مشکلات هنگامی‌ مطرح می‌باشد که پس از خرید و یا انتقال سند، یا در زمان خرید و بررسی سند، ایرادی در مفاد سند و یا روند کار به وجود می‌آید.

در موارد متعددی دعاوی ثبتی ملکی به علت‌های مختلف که ناشی از سهل انگاری و شتاب زدگی مالک به منظور خرید و فروش ملک می‌باشد، حاصل می‌شود و مشکلات و خسارت‌های زیادی را برای طرفین مرتبط با ملک مربوطه به وجود می‌آورد. بنابراین توصیه می‌شود که در خصوص ابعاد حقوقی معاملات ملکی و شرایط مرتبط با موضوع ملک و املاک؛ از تجارب متخصصان علم حقوق و صاحب نظران متعهد و مجرب حوزه املاک استفاده نمایید تا از بروز مشکلات و دعاوی ملکی احتمالی جلوگیری به عمل آورده شود.

اینجانب مریم شایق ، وکیل رسمی دادگستری یزد و متخصص در حوزه دعاوی ملکی در یزد و سایر استانها ،  با نظر به اهمیت مبحث دعاوی ملکی و فراگیر بودن این مشکل برای عموم مردم؛ از طریق وب سایت ودیگر راههای ارتباطی ؛ آماده ارائه مشاوره تلفنی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما عزیزان و همچنین وکالت دعاوی ملکی  می‌باشم.