اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد

اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد «۲»

« اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد 2 » : همانطور که قبلا عنوان شد همیشه املاک علاوه بر اینکه یک نیاز مهم و اساسی برای افراد یک جامعه  میباشد ، یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاریها برای جوامعی که ارزش پول ملی ذر آن جامعه دستخوش تغییرات است ، بوده است. و عنوان شد که اما همین سرمایه گذاری مطمئن گاها ممکن است به قدری ریسکی شود که با گرفتار شدن در دام مخاطرات آن ، سرمایه چندین و چندساله خود را از دست بدهیم و خاطر نشان کردیم که دام ها و گرفتاریهایی که با توجه به بالا رفتن قیمت و ارزشمند شدن زمین و ملک ، هر روز بیشتر و بیشتر میشود.در ادامه نیز 4 مورد از اشتباهات رایج را برشمردیم که عبارتند از : «عدم دقت در اینکه زمین و ملک مورد نظر خود را از چه شخص یا نهادی میخرید ، عدم دقت در اسناد و مدارک زمین ، عدم دقت به استعلامات و کاربری زمین ، عدم توجه و شناخت کامل نسبت به شخص مشاوره املاک» در ادامه این مبحث به بررسی مهمترین اشتباه از اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد میپردازیم.

           5.عدم دقت در نگارش قولنامه و قرارداد و امضا بدون آگاهی آن ، مهمترین اشتباه از اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد میباشد.چگونگی نگارش قولنامه و قرارداد در خرید ملک و یا زمین و یا اصلا هر کالای دیگری ، بسیار اهمیت دارد و لازمه آن وجود اطلاعات کامل در مورد زمین مورد نظر و شخصیت فروشنده و موقعیت آن ملک میباشد. به خاطر مهم بودن مساله قرارداد ، به صورت مورد به مورد ، نکات مهم را شرح خواهم داد. در ادامه با من همراه باشید.

  1. در هنگام قرارداد مجددا از هویت فروشنده مطمئن شوید ، مدارک هویتی وی را با دقت مشاهده نموده و در این مورد به هیچ عنوان خجالت و تعارف نداشته باشید.
  2. اسناد و مدارک ملک را به ترتیبی که در مبحث قبلی و صفحه اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد «1» گفته شد ، کاملا مورد بررسی قرار دهید.
  3. با توجه به اینکه هر ملک دارای پلاک ثبتی ، بخش و واحد ثبتی و جزئیات مشخص شده میباشد ، حتما از اینکه این مشخصات به درستی در قرارداد قید شده است مطمئن شوید.
  4. با توجه به اینکه پروسه انعقاد قرارداد توسط مشاور املاک انجام میشود ، حتما توجه کنید که قرارداد در برگه هایی که مختص بنگاهای مشاوره املاک بوده و از سوی اتحادیه املاک صادر میگردد و دارای کد و هولوگرام اتحادیه هست ، تنظیم و امضا گردد و حتما منجر به صدور کد رهگیری دار شود. زیرا که اگر کد رهگیری صادر شود ، هیچ بنگاه املاک دیگری نمیتواند آن ملک را با صدور کد رهگیری مجدد بفروشد.لازم به ذکر است که کد رهگیری متصل به کدپستی ملک است.به همین علت است که تاکید میشود در صحیح بود کدپستی ملک دقت شود.
  5. درصورتی که فردی که قرارداد را امضا میکند ، خود مالک نباشد ، میبایست علاوه بر اخذ مستندات و مدارک صحیح و رسمی که او را به مالک رسانده و مالک وی را مختار به انجام معامله نموده ، از او دلیل و چرایی نمایندگی از مالک را بپرسید و همچنین توجه کنید که مالک و یا فروشنده ، ممنوع المعامله نباشد.
  6. عنوان شدن و درج شدن عبارت اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن به هر عنوان ، موجب این میشود که حتی اگر در معامله موجب کلاه برداری و متعاقبا تضییع فاحش حقوق شما شود ، باز هم حق برهم زدن قرارداد را نخواهید داشت. پس دقت لازم را داشته باشید با توجه به اینکه با امضا قرارداد و پرداخت ثمن ، متعاقبا خریدار از کلیه شرایط و ویژگیهای زمین مطلع است و با اطلاع کامل اقدام به خرید ملک میکند و حتی اگر چنین نباشد ، با امضا قرارداد این چنین برداشت میشود که عالم و آگاه به تمام جرئیات و ویژگیهاست ، در صورتی که کافه خیارات ساقط شود ، شما به هیچ عنوان قادر به فسخ قرارداد نیستید. با این توصیفات ،در صورات خواستن اسقاط کافه خیارات با با در نظر گرفتن تمام جوانب و اطلاع از کلیه جزئیات قرارداد ، آن را در قرارداد بکار ببرید.
    نکته : لازم به ذکر است که در رویه جدید قضایی و بررسی احکام صادره ،قضات اصولا اسقاط کافه خیارات را حتی در صورت ذکر آن در قرارداد ، نمیپذیرند ولی عقل سلیم ایجاب میکند که حتی با توجه به این رویه جدید . در به کار بردن آن در قرارداد به دقت عمل شود.
  7. نظر مطلعین حقوقی بر این است که عبارت اسقاط کافه خیارات حذف گردد و همچنین شرایطی را برای فسخ قرارداد و گذاشتن وجه التزام در صورت فسخ قرارداد درج گردد. به علت اینکه ارزش پول در اوضاع فعلی هر روز در حال کم شدن است ، با دقت بیشتری نسبت به قراردادن وجه التزام و میزان آن اقدام نمایید.
  8. در آخر اینکه کل پول زمین را یکجا در هنگام عقد قرارداد پرداخت نکنید و مقداری را جهت اعطای سند رسمی و انتقال آن در دفترخانه جا بگذارید.

از اینکه با مبحث « اشتباهات حقوقی خطرناک خرید زمین در یزد «2» » با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم.


دفتر وکالت مریم شایق

شما همشهریان عزیز یزدی برای انجام امور حقوقی در یزد اعم از گرفتن وکیل در یزد و استفاده از خدمات وکیل در یزد ، گرفتن مشاوره حقوقی در یزد و همچنین استفاده از خدمات تهیه و تنظیم قرارداد در یزد ، توسط تیم وکالت خانم مریم شایق و همچنین بهره مندی از سایر خدمات تخصصی وکالت اعم از وکالت در دعاوی حقوقی در یزد ، وکالت در دعاوی کیفری در یزد ، وکالت در دعاوی ملک و املاک در یزد ، وکالت در دعاوی خانواده در یزد ، خدمات مشاوره حقوقی در یزد ، بررسی حضوری و آنلاین ( سامانه عدل ایران) و تهیه و تنظیم لایحه ، با ما تماس حاصل فرمایید.

تلفن دفتر :  ۳۶۲۹۲۰۴۳-۰۳۵               همراه : ۰۹۱۲۲۰۲۶۲۰۵

مریم شایق - وکیل رسمی دادگستری یزد

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *