وکیل دعاوی علائم تجاری و برند

قبل از اینکه مفصلا به مقوله وکیل دعاوی علائم تجاری و برند بپردازیم ، لازم است که در اولین قدم به تعریف برند یا به اصطلاح حقوقی آن ، علامت تجاری بپردازیم. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بت توجه به عنوان مقاله یعنی « وکیل دعلوی علائم تجاری و برند » ، هر تعریف و تشریح ما بیشتر از منظر حقوقی میباشد و از دیدگاه حقوقدانان و قوانین مالکیت فکری بررسی میشود.طبق ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، علامت تجاری عبارت است از « علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد و نام تجاری یعنی اسم و هر عنوانی که معرف یا مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشند.

وکیل دعاوی علائم تجاری و برند - مریم شایق
وکیل دعاوی علائم تجاری و برند - مریم شایق

پس با توجه به توضیحات فوق ، علامت تجاری یا همان برند ابزاری هست که به صاحب یک کسب و کار ، چه تولیدی و چه خدماتی ، این امکان را میدهد که با استفاده از آن ، کالاها یا خدمات خود را با سایر کالاها و خدمات همسان متمایز کند.

ماده 1 قانون ثبت علامت تجاری و اختراعات مصوب یکم تیزماه 1310 در مورد علامت تجاری و تعریف آن عنوان میکند :

علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی هست اعم از نقش ، تصویر ، رقم ، حرف ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و یا تشخیص محصول صنعتی ، تجاری و یا فلاحتی اختیار میشود.ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا صنعتی یا تجاری محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.

 

بررسی تفاوت برند و اسم شرکت

تفاوت برند و اسم شرکت در موارد مختلفی است. نحوه ثبت، روند قانونی، مرجع ثبت و کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت می باشد.با توجه به ایتکه در بسیار از موارد ، افراد اسم شرکت و برند را به اشتباه مثل هم میبینند و کاربرد این دو برایشان مبهم است ، این قسمت به تفاوت بین برند و اسم شرکت پرداختیم.

از منظر قانونی و عرفی برند یک مجموعه تجاری و نام شرکت با هم فرق دارد. برخی افراد به اشتباه آن را یکسان می دانند، اما باید گفت نام شرکت در هنگام ایجاد و ثبت شرکت اهمیت خواهد داشت. اما برند با آغاز فعالیت اقتصادی و شکل گیری خط مش شرکت بیشتر نمود بیرونی پیدا می کند.

تفاوت برند و اسم شرکت چیست؟

اولین تفاوت برند و اسم شرکت در نحوه ثبت آنها می باشد. گام اول در تشکیل شرکت انتخاب نام مناسب و اقدام از طریق اداره کل ثبت شرکتها است. اما برای ثبت برند صاحب کسب و کار باید به اداره کل مالکیت صنعتی مراجعه نماید.

نام شرکت عبارتی است که در اساسنامه شرکت می آید و از نظر قانونی یک مجموعه اقتصادی را از سایر شرکت ها متمایز می کند. اما برند فراتر از یک نام است و مجموعه ای از اقدامات یک شرکت شامل محصول، خدمات فروشگاهی، خدمات پس از فروش، مشتری مداری، نحوه بسته بندی، پشتیبانی، تبلیغات و… می باشد.

تفاوت برند و اسم شرکت علاوه بر نحوه ثبت، در ادامه حیات آن دیده می شود. نام شرکت تاریخ انقضا ندارد و با ایجاد و تاسیس یک شرکت نام آن به وجود خواهد آمد. این شرکت حتی با وجود عدم فعالیت یا تعطیلی دراز مدت نام آن باقی می ماند و هیچ شرکت و موسسه دیگری نمی تواند آن را به کار ببرد.‌

اما نام برند از زمان ایجاد ده سال تاریخ اعتبار دارد و پس از آن باید برای تمدید آن اقدام شود. نام برند اگر بی استفاده بماند و فعال نباشد بعد از ۴ سال این فرصت را برای سایر شرکت ها به وجود می آورد تا آن را تصاحب کنند و برای خود به ثبت برسانند.

هر شخص حقیقی و حقوقی علاوه بر نام خود می تواند یک برند به ثبت برساند. اگر فعالیت شرکت و کسب و کار شخص با علامت تجاری اش ارتباط داشته باشد می تواند علامت تجاری یا همان برند را به ثبت برساند. تا زمانی که برند به ثبت نرسیده متعلق به کسی نیست و هر شخصی می تواند آن را تصاحب کند.‌

وکیل دعاوی علائم تجاری (برند)
مریم شایق - وکیل دعاوی علائم تجاری

تفاوت برند و نام شرکت و مزایایی که برای شرکت ایجاد می کند

در مطلب فوق به تفاوت برند و اسم شرکت پرداخته شد. نکته مهم درباره تفاوت اسم شرکت و برند آن است که برند دارایی معنوی است که به کمک آن شرکت امتیازات مختلفی به دست می آورد. برند یک محصول را به بازار می شناساند. در صورتی که بتواند کیفیت مورد نظر را داشته باشد و اعتماد مشتریان را جلب کند می تواند بازار را تسخیر نماید.

با کمک برند محصولات شرکت در بازار شناخته می شود و فروش شرکت افزایش پیدا می کند. برند برای شرکت بین نهادهای دولتی و بانک ها کسب اعتبار می کند و مسیر را برای دریافت تسهیلات هموار می نماید. همچنین شرکت از این طریق می تواند برای احداث نمایندگی درخواست دهد.

وکیل دعاوی شرکتها در یزد : قبل از اینکه  به طرح مبحث حقوقی  شرکت‌های تجاری در یزد بپردازیم ،  بهتر است اول به شناخت مختصری پیرامون استانمان برسیم. یزد شهربادگیرها، وچرخه‌ها، ساختمان‌های سنتی و مردمان با فکر اقتصادی بالا، شهری که در بسیاری از مباحث جزو اولین هاست. مثل اولین صندوق امانات جهان یا بزرگترین شهر خشت و گلی جهان و همچنین دارنده طولانی‌ترین قنات جهان. همه این‌ها به خاطر سابقه فرهنگی کهن شهرمان و رشد کردن انسان‌های سخت‌کوش به خاطر شرایط اقلیمی سخت  دوره‌های مختلف تاریخی می‌باشد.

ادامه مطلب ...

وکیل دعاوی شرکتها در یزد
وکیل دعاوی شرکتها در یزد - مریم شایق

برای موفقیت در پرونده های حقوقی و کیفری ، وجود تخصص لازم و ضروری می باشد. اما یک مورد ضروری تر ، وجود تمرکز و دقت در بررسی پرونده ها ، مطالعه بدون وقفه و تطبیق موضوعات مورد نظر با قوانین جاری ، شناخت طرفین دعوا به خصوص طرف مقابل دعوای ما و خلاصه کلام وقت گذاشتن برای پرونده قبل از جلسه دادرسی و یافتن بهترین راه جهت دفاع و به سرانجام رساندن به نحو مطلوب پرونده موکل و در صورت لزوم همراهی و پیگیری بعد از صدور رای می باشد. در همین راستا افتخار من ، مریم شایق ، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی به عنوان یک وکیل جوان و مستقل در یزد ، سرپرستی و همکاری با یک تیم حقوقی متخصص شامل تعدادی از وکلا و حقوقدانان با تجربه در زمینه کارهای مختلف می باشد.امید است که با بهره گیری از دانش و تخصص های مختلف ، بهترین نتیجه و پاسخ را به اعتماد شما عزیزان و موکلین گرامی بدهیم.

 


آدرس دفتر : یزد ، میدان مهدیه ، ابتدای بلوار منتظر قائم ، جنب برنج عیاران ، طبقه دفتر خدمات قضایی امینی ، تلفن : 09122026205

 

مریم شایق - وکیل پایه یک دادگستری یزد
مریم شایق - وکیل پایه یک دادگستری یزد