تهیه و تنظیم قراردادها : چگونگی تهیه و تنظیم یک قرارداد می‌تواند سرنوشت افراد، شرکت‌ها و کلیه کسب و کار‌ها را تغییر دهد.تعهدات و قرارداد‌های تجاری به دو صورت شفاهی و کتبی تهیه تنظیم می‌شوند. علت بسیاری از مشکلات و اختلافاتی که در حوزه کسب و کار‌ها و روابط تجاری شاهد آن هستیم ، عدم تنظیم قرارداد به صورت کتبی و صحیح است. حتی قرارداد‌های کتبی نیز گا‌ها نیز به دلیل عدم رعایت نکات و مسائل حقوقی و نگارشی، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند ، چرا که برای تهیه و تنظیم یک قرارداد استاندارد علاوه بر اطلاعات و جزئیات مربوط به قرارداد، دانش حقوقی نیز ضروری و واجب است.

تهیه و تنظیم قراردادها - مریم شایق
تهیه و تنظیم قراردادها - مریم شایق

مزایای تنظیم قرارداد محکم حقوقی

  • پیشگیری از دعاوی و اختلافات
  • کاهش ریسک ها و هزینه ها و خسارات
  • افزایش بهره وری و ایفای تعهدات
  • بازدارندگی از تخلفات طرف مقابل
  • امنیت حقوقی

شرایط حقوقی صحت قرارداد

مطابق با ماده ۱۹۰ قانون مدنی برای صحت قرارداد چهار شرط اساسی لازم است:
الف) قصد و رضای طرفین.
ب) اهلیت طرفین.
ج) موضوع معین که مورد معامله باشد.
د) مشروعیت جهت معامله.

نکات مهم در تهیه و  تنظیم قرارداد

  1. معرفی نماینده یا وکیل برای طرفین قرارداد درصورت وجود
  2. موضوع و مدت قرارداد
  3. محل تنظیم قرارداد و محل انجام تعهد
  4. مبلغ قرارداد
  5. شروط و تعهدات طرفین قرارداد
  6. ضمانت نامه
  7. بار اثبات در قرارداد
  8. حل و فصل اختلافات
  9. فورس ماژور:‌
  10. ضمایم

ذکر این نکته در مورد تهیه و تنظیم قرارداد ها خالی از لطف نیست که با توجه به اینکه انواع بسیار مختلفی از قراردادها وجود دارد، به طور معمول مشکلات بوجود آمده در آن ها را با ارائه دادخواست برطرف می کنند. البته این تنها روش و  راه ممکن نمی باشد. گاهی اوقات افراد برای اینکه از حق و حقوق خود دفاع کنند، اقدام به تهیه و ارائه لایحه می نمایند.تهیه و تنظیم لایحه در دو وجه حقوقی و دولتی انجام می شوند. وجهی از آن که در دسترس عموم مردم قرارداد، تحت عنوان لایحه دفاعیه شناخته می شود. حال که درباره راه های مطابه حق صحبت می کنیم، راه دیگری نیز برای این کار وجود دارد. یکی از ابزارهای رسمی برای گرفتن حق، تنظیم اظهارنامه می باشد. معمولا برای پرونده های مورد استفاده قرار می گیرد که در آن شخصی میزان پولی را به فردی بدهکار است.

در پایان چند نکته مهم در مورد تهیه و تنظیم قراردادها

قبل از تهیه و تنظیم قرارداد اهلیت و صلاحیت طرف مقابل میبایست به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و از توانایی‌ها و پیشینه او اطمینان حاصل شود.
لازم است که با توجه به موضوع قرارداد، قبل از انعقاد و امضا  آن چند جلسه مذاکره بین طرفین برگزار شود.
ضرورتا قراراداد باید جامع و کامل باشد. یعنی باید تمامی جزئیاتی که برای شما اهمیت دارد در قرارداد ذکر شود.
قرارداد باید ساده و خلاصه نوشته شود، توضیحات بیش ازحد و طولانی بودن قرارداد علاوه بر اینکه بار روانی منفی بر روی افراد خواهد داشت، ممکن است موجب به وجود آمدن تعهدات ناخواسته‌ای شود که علت اصلی آن همان زیاده روی در توضیح مسائل باشد. همچنین هرچه ساده‌تر به شرح مطالب پرداخته شود راه بر تفاسیر متعدد بسته خواهد شد.
برای آنکه از ابتدا از سوء برداشت در قرارداد جلوگیری شود بایستی حتماً ماده‌ای تحت عنوان تعاریف در قرارداد وجود داشته باشد که مفاهیم کلیدی آن قرارداد را تعریف کند.
که اگر چه اصل بر آزادی قرارداد‌ها می‌باشد و قانون توافق افراد را محترم می‌شمارد، اما توافقات قراردادی نمی‌توانند مخالف صریح قانون باشد.
اگر موضوع قرارداد به‌گونه‌ای است که بیم افشای اطلاعات مهمی از آن وجود دارد باید حتما ماده مربوط به محرمانگی و عدم رقابت را در قرارداد وجود داشته باشد.
یکی دیگراز اصول قرارداد نویسی، قابل فهم بودن قرارداد نوشته شده برای سایر اشخاص (اشخاص ثالث) است. منظور از سایر اشخاص داور، کارشناس، وکیل و قاضی است. چراکه اگر اختلافاتی به وجود آید این اشخاص می‌توانند برای حل آن کمک کنند.
یک قرارداد حرفه ای، قراردادی است که در آن تمامی ریسک‌های احتمالی پیش بینی شود. این ریسک‌ها بسته به نوع قرارداد می‌تواند متفاوت باشد.

برای موفقیت در پرونده های حقوقی و کیفری ، وجود تخصص لازم و ضروری می باشد. اما یک مورد ضروری تر ، وجود تمرکز و دقت در بررسی پرونده ها ، مطالعه بدون وقفه و تطبیق موضوعات مورد نظر با قوانین جاری ، شناخت طرفین دعوا به خصوص طرف مقابل دعوای ما و خلاصه کلام وقت گذاشتن برای پرونده قبل از جلسه دادرسی و یافتن بهترین راه جهت دفاع و به سرانجام رساندن به نحو مطلوب پرونده موکل و در صورت لزوم همراهی و پیگیری بعد از صدور رای می باشد. در همین راستا افتخار من ، مریم شایق ، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی به عنوان یک وکیل جوان و مستقل در یزد ، سرپرستی و همکاری با یک تیم حقوقی متخصص شامل تعدادی از وکلا و حقوقدانان با تجربه در زمینه کارهای مختلف می باشد.امید است که با بهره گیری از دانش و تخصص های مختلف ، بهترین نتیجه و پاسخ را به اعتماد شما عزیزان و موکلین گرامی بدهیم.

 


آدرس دفتر : یزد ، میدان مهدیه ، ابتدای بلوار منتظر قائم ، جنب برنج عیاران ، طبقه فوقانی مبل آس ، تلفن : 09122026205

 

مریم شایق - وکیل پایه یک دادگستری یزد
مریم شایق - وکیل پایه یک دادگستری یزد