وکالت دعاوی کیفری : علی رغم اینکه تفاوتی میان وکالت در امور حقوقی با وکالت در امور کیفری وجود ندارد لیکن پروسه رسیدگی به پرونده های حقوقی و پرونده های کیفری تفاوت زیادی با هم دارند. در پرونده های کیفری، طول مدت زمان رسیدگی به پرونده ها اصولا طولانی و خسته کننده است. همچنین در پرونده های کیفری ، در مراحل مقدماتی، ابتدا با دادسرا سروکار داریم که وکیل در پرونده های کیفری با برخی مقامات قضایی بویژه دادیار، بازپرس و نماینده دادستان مواجه میباشد.

وکالت دعاوی کیفری - مریم شایق
وکالت دعاوی کیفری - مریم شایق

دعاوی کیفری اصولا و در بیشتر موارد علاوه بر جنبه های خصوصی و شخصی ، به دلیل آثار و نتایج وارده بر جامعه، جنبه عمومی و غیر خصوصی هم می یابد. در بیشتر موارد، دادستان در جرایم کیفری به عنوان مدعی العموم یا حافظ منافع آن جامعه وارد عمل می شود. در زمان صدور آراء ، علاوه بر جنبه خصوصی، به جنبه عمومی پرونده نیز رسیدگی میشود.ما در پرونده ها و آرای کیفری عمدتاً با مجازات هایی نظیر اعدام، قطع عضو، شلاق و…. مواجه هستیم.

در این نوع پرونده ها، رفتارهای مجرمانه اصولا به قصد و نیت ایراد صدمه و آسیب بر دیگران اتفاق می افتد. برای همه رفتارهای مجرمانه در قانون مجازات اسلامی مجازات هایی در نظر گرفته شده است. جرایمی مانند : قتل، اسرقت مسلحانه، راهزنی، قاچاق مواد مخدر از مهم ترین جرایم در دعاوی کیفری هستند. هریک از جرایم در دعاوی کیفری از ویژگی های خاصی برخوردار است. در رسیدگی ها از جنبه نحوه ارتکاب و  تعیین مجازات برای مرتکب، می باید به این ویژگی ها توجه شود.

بسیاری از شکایات و دعاوی کیفری حتی با پس گرفتن و عودت شکایت و رضایت طرف مقابل دعوا ،  باز هم به لحاظ جنبه عمومی آن به پایان نمی‌رسد و ادامه دارد. ضمنا با توجه به تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید، وکلای کیفری می‌توانند با دادن  تذکرات و توضیحات  به جا ، شخص شاکی یا متهم را با حقوق قانونی خود آشنا کنند.

دادگاه دعاوی کیفری

بیشتر مردم یک  جامعه در مورد جرائم و مجازات‌ها اطلاعات زیادی ندارند و نمی‌دانند در صورت وقوع جرم به کدام مرجع قضایی یا انتظامی باید مراجعه کنند.جرائم با توجه به اهمیت آن‌ها و میزان مجازات و نوع جرم در مراجع و مراکز مختلفی مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرند. در رابطه با جرائم ما با دو مرجع روبه رو هستیم، دادسرا و دادگاه.

در امور کیفری به جز موارد استثنایی مثل جرائم اطفال و نوجوانان جرائم منافی عفت که مستقیما به دادگاه رسیدگی می‌شود و اگر مشخص شود که جرم واقع شده یا با صدور کیفر خواست توسط دادستان از طریق شعبه بازپرسی به دادگاه ارجاع می‌گردد.محاکم کیفری به‌ موجب قانون آیین دادرسی کیفری به دادگاه‌های کیفری دو، دادگاه کیفری یک، دادگاه انقلاب، دادگاه اطفال و نوجوانان و دادگاه نظامی تقسیم می‌شوند.این مراجع مذکور همگی جزء مرجع نخستین یا بدوی هستند که مرجع تجدیدنظر از اراء صادره از دادگاه‌های نخستین یا بدوی، دادگاه تجدیدنظر مستقر در مرکز هر استان می‌باشد. ر دادگاه‌های کیفری اصل بر قابل تجدیدنظر بودن رأی دادگاه است مگر در جرائم تعزیری درجه هشت و جرائم مستلزم پرداخت دیه در صورتی که میزان آن کمتر از یک دهم دیه کامل باشد که رأی دادگاه در این موارد قطعی می‌باشد و قابل تجدیدنظر نیست.

و در آخر اینکه در مقام تعریف ، آیین دادرسی کیفری ، مجموعه مقررات و قواعدی است که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، صلح میان طرفین، صدور رأی و روش‌های اعتراض به آرای دادگاه می‌باشد.دادرسی کیفری مستند به قانون است و حقوق طرفین دعوی را تضمین می‌کند. مراجع قضایی هم باید با استقلال و بی‌طرفی کامل و در کوتاه‌ترین مهلت ممکن رسیدگی و تصمیم اتخاذ نمایند.در حقوق جزا اصل بر برائت است و هرگونه اقدامات سالب آزادی ورود به حریم خصوصی اشخاص که به کرامت و حیثیت اشخاص آسیب وارد کند مجاز نیست.

در پایان مطلب نیز بزه دیده شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان گردیده؛ حال اگر تعقیب مرتکب را بخواهد به آن شاکی بگویند و همچنین اگر جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند مدعی خصوصی همچنین شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی معنوی و منافع ممکن الحصول را مطالبه کند.

برای موفقیت در پرونده های حقوقی و کیفری ، وجود تخصص لازم و ضروری می باشد. اما یک مورد ضروری تر ، وجود تمرکز و دقت در بررسی پرونده ها ، مطالعه بدون وقفه و تطبیق موضوعات مورد نظر با قوانین جاری ، شناخت طرفین دعوا به خصوص طرف مقابل دعوای ما و خلاصه کلام وقت گذاشتن برای پرونده قبل از جلسه دادرسی و یافتن بهترین راه جهت دفاع و به سرانجام رساندن به نحو مطلوب پرونده موکل و در صورت لزوم همراهی و پیگیری بعد از صدور رای می باشد. در همین راستا افتخار من ، مریم شایق ، وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی به عنوان یک وکیل جوان و مستقل در یزد ، سرپرستی و همکاری با یک تیم حقوقی متخصص شامل تعدادی از وکلا و حقوقدانان با تجربه در زمینه کارهای مختلف می باشد.امید است که با بهره گیری از دانش و تخصص های مختلف ، بهترین نتیجه و پاسخ را به اعتماد شما عزیزان و موکلین گرامی بدهیم.

 


آدرس دفتر : یزد ، میدان مهدیه ، ابتدای بلوار منتظر قائم ، جنب برنج عیاران ، طبقه فوقانی مبل آس ، تلفن : 09122026205

 

مریم شایق - وکیل پایه یک دادگستری یزد
مریم شایق - وکیل پایه یک دادگستری یزد